Het zuidereiland - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van dehaantjes2017 - WaarBenJij.nu Het zuidereiland - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van dehaantjes2017 - WaarBenJij.nu

Het zuidereiland

05 April 2017 | Nieuw Zeeland, Murchison

Lieve Allemaal,

Het is even geleden dat jullie iets van ons gehoord hebben, dus hier is eindelijk een berichtje van ons!

De laatste keer waren we gebleven bij het Abel Tasman park en sindsdien hebben we erg veel gezien. Nu maar hopen dat we het allemaal nog een beetje voor jullie kunnen beschrijven.

Na het Abel Tasman park hadden we besloten om niet verder naar Golden Bay te gaan (dan moesten we nog verder naar het noorden, om vervolgens dezelfde weg weer terug te rijden) maar om rustig richting het zuiden te gaan om daar de Fjorden te gaan bezoeken.
Maar eerst richting de westkust. Dit was nog een behoorlijke reis. Onderweg hadden we even oponthoud omdat een kudde schapen midden op de weg liep, dus besloten dat we iets eerder ergens zouden stoppen om daar een nachtje op een echte Duitse camping te staan, compleet met bierstübbe.

De volgende dag begon niet heel voorspoedig toen Luca al snel wagenziek werd en de parkeerplaats van de grootste hangbrug van Nieuw Zeeland onder spuugde. Daarna ging Eva ook bijna, niet door wagenziekte maar omdat Harmen bedacht had om een leuk uitje over die brug te gaan maken. De hoogtevrees zorgde ervoor dat Eva haar maag omkeerde en zij zelf ook graag om wilde keren. Echter, gaat Luca precies waar zij ook gaat, dus wilde ze zich niet laten kennen en ging toch.
Afijn, we hebben het allemaal overleefd en konden onze reis vervolgen naar Hokitika.

Hokitika ligt aan de westkust en heeft een prachtig meer, waar we ook aan hebben geslapen, maar ook een Kiwi Centrum waar we jaaaa 1 Kiwi vogel hebben mogen bewonderen.

Na een nachtje Hokitika zijn we verder afgezakt naar de Franz Josef Glacier en de Fox Glacier. Mooi uitstapje gemaakt richting het begin van de Gletsjers. Alhoewel Luca de wandeling toch een beetje te ver vond en we op de terugweg toch wel aardig wat spelletjes moesten bedenken om hem aan het lopen te krijgen.

Vanaf Fox Glacier is het weer helaas een beetje omgeslagen, hier komen we straks nog even op terug. We gaan nog verder richting het zuiden en reizen via Wanaka, wat een erg gezellig plaatstje was, naar Te Anau. Onderweg maken we een stop in Arrowtown waar we ons geluk gaan beproeven en goud gaan zoeken. Super leuk om te doen. Helaas hebben we onze vakantie niet terug gevonden in goud, maar Luca heeft wel een paar kleine goud snippers gevonden.

En dan waren we dan eindelijk in Milford Sound. Het fjorden paradijs. Onze boottocht begon om 9.00 uur en toen was het mega bewolkt. Ons geluk was dat we halverwege 3 kwartier van de boot zijn afgegaan om naar een observatiecentrum te gaan kijken (dit wilde Luca heel erg graag) waardoor de lucht was opgeklaard toen we weer aan boord stapten en toch nog de nodige mooie uitzichten hebben mogen aanschouwen.

En dan begint de reis richting de Oostkust. Milford sound is prachtig, maar wat een eind rijden zeg. Via Lake Tekapo zijn we naar Oamaru gegaan om daar de pinguins te bewonderen. Details zal ik bespraken, maar we hebben ze heel even gezien, dat heeft ons 2 avonden gekost en Harmen haat nu voorgoed pinguins. Om niet teveel tijd te verliezen hadden we besloten om nadat we de pinguins gezien hadden door te gaan rijden richting Christchurch. Al snel bleek een weg afgesloten te zijn, waardoor we echt uren omgereden hebben in het donker en midden in de enorme regen.
Afgelopen maandag een dagje Christchurch, best een leuk plaatsje, maar ligt nog erg in puin na de aardbevingen, daarnaast regent het hier de hele dag.

We hebben last van het staartje van de cycloon Debby (die in Australië heeft rond geraast). Er valt hier nu zoveel regen dat huizen ondergelopen zijn en rivieren dreigen te onderstromen. De afgelopen dagen hebben we voornamelijk in de camper doorgebracht. We wilden nl vanuit Kaikoura naar Picton rijden (dit is normaal gesproken een uurtje rijden) maar de directe weg is afgesloten waardoor we nu zover om moeten rijden dat we bijna weer aan de Westkust geweest zijn.

Vandaag wel een dagje in Hanmer Springs rond gehangen, heerlijk warm water in het zwembad, koud water kwam er uit de lucht. We hebben nog geen idee wanneer we weer met de boot naar het Noordereiland gaan, dit zal waarschijnlijk vrijdag of zaterdag zijn. Hopelijk is de storm dan ook weer afgezakt en kunnen wij nog lekker gaan genieten van al het moois dat het Noordereiland te bieden heeft.

Wij hopen dat het met iedereen in Nederland ook goed gaat! Ondanks de regen genieten wij enorm van het mooie land en leven in de camper en van elkaar. We komen er wel steeds meer achter hoe bijdehand Luca inmiddels is.
Een paar mooie uitspraken om ons stukje mee te eindigen.

Luca "papa, laten we nu gaan zwemmen, want straks heb ik er de energie niet meer voor"

Eva "we gaan straks naar gletsjers, dat zijn bergen met ijs erop" Luca "zit er driftijs op de gletsjer of gewoon ijs?"

Luca tijdens het voetballen tegen ons "kom op sletjes"

Als Harmen Luca weer eens aan het pesten is "papa, gast, hou eens op."

Xx

• 05 April 2017 - 10:41

Henk:

Hallo gastjes, fijn dat jullie het zo naar je zin hebben! Prachtige foto's. Maar nu willen wij ook wel eens foto's van die vette camper zien ja!

• 05 April 2017 - 12:56

Maarje:

Hey "sletjes"

• 06 April 2017 - 09:49

Gilles En Ingrid:

Lieve allemaal
    Wat heerlijk om jullie belevenissen weer te lezen!!
    Ik zie steeds onze reis voor me en alles herkenbaar,het is daar zo geweldig !!!
    Die Luca met z'n uitspraken van wie zou hij dat hebben?!
    Hopelijk knapt het weer wat op,lekker genieten en weer een hele dikke knuffel voor jullie alle driexxx

• 06 April 2017 - 20:31

Britt :

Prachtige verhalen en volgens mij genieten jullie volop! Veel plezier nog! Xxx